Nordiska mästerskapen

15.09.2019 06:51

Förra helgen åkte jag och Julia ner till Eskilstuna till de nordiska mästerskapen.  Så trevligt och välordnat arrangemang. Det bästa med utställningen var att träffa alla trevliga marsvinsmänniskor och även få möjligheten att prata marsvin. Vi bodde hos min bror med familj under helgen. De bor i Västerås så det var nära att köra mellan utställningen och dem. Så trevligt att få träffa dem också, en extra bonus i helgen. Vi hade med oss två marsvin till kusinerna (jiippi så kul) som nu också kan stoltsera som marsvinsägare. Två snälla och lugna rexar fick det bli som flyttade in till Västerås.

 

Domarna var från Australien, England och Danmark. Så roligt att två av domarna åkt den långa vägen från andra sidan jorden för att titta på och bedöma våra marsvin. Det visade sig att domarna från Australien var ganska restrektiva med att dela ut cert. Under helgen vande jag mig vid bedömningen och när någon av våra marsvin väl fick ett cert så jublade jag lite inombords. Vi tog med oss sju marsvin som skulle ställas ut. Bäst gick det för Julia och hennes marsvin Nils. Nils blev BISjr2 i ungdomsNM. Sen gick det även bra för Ed som blev BIR-R och sedan fick gå vidare till BISfinalen på ett Wildcard. Nu blev han inte placerad men så här i efterhand så blev han ju utvald att delta i finalen som bestod av 23 marsvin. Över 250 seniorer var anmälda och konkurrerade om platserna så det är ändå ett bra betyg tycker jag.  Vi hade med oss lite marsvin som skulle flytta till nya hem och så blev det ett spontaninköp av en jättefin solid golden agoutihona från Danmark.  Så kul med att jag fick köpa en sån fin championhona, Rosie heter hon av Lene S. Kristensen.

 

På vägen hem stannade vi till hos min kusin och hämtade upp deras två undulater som fick flyttat in i friggeboden. Så nu har vi fyra undulater som flyger runt bland marsvinen.

 

 Nu längtar jag till nästa utställning i Oktober. En hel månad och lite till kvar...

—————

Tillbaka